Circulaire viaducten: Rijkswaterstaat en provincie Noord-Holland slaan handen ineen
Kampen, Appingedam, Hoog Burel: op steeds meer plekken krijgt de SBIR Circulaire Viaducten een gezicht. De volgende stap richting volledig klimaatneutraal werken wordt nu gezet in het westen van het land. Op de InfraTech-vakbeurs tekenden Rijkswaterstaat en de provincie Noord-Holland op 17 januari een intentieverklaring voor hoogwaardig hergebruik van bestaande liggers.
De handtekeningen van Lindy Molenkamp (directeur Beheer en Uitvoering provincie Noord-Holland) en Patricia Zorko (plaatsvervangend directeur-generaal Rijkswaterstaat) zorgden voor een primeur. Het is voor het eerst dat Rijkswaterstaat en een regionale overheid zulke afspraken maken over meer circulariteit in de infrasector. Beide partijen kijken uit naar de samenwerking. ‘Ik vind het van lef getuigen dat de provincie Noord-Holland het aandurft om onze oude liggers te reviseren en toe te passen’, aldus Zorko. Molenkamp: ‘Als provincie willen we ook zien dat de beweging naar meer circulariteit op gang komt. Daarin delen we de ambities van Rijkswaterstaat!’
1.300 beschikbare liggers
Met het tekenen van de intentieverklaring spreken Rijkswaterstaat en de provincie Noord-Holland gezamenlijk de ambitie uit om ten minste 32 bestaande liggers te hergebruiken. Deze zijn afkomstig van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht, waar Rijkswaterstaat de komende jaren werkt aan de verbreding van de snelweg. Het betekent dat veel bestaande viaducten moeten worden gesloopt, terwijl die nog jaren meekunnen. In totaal komen er op dit traject zo’n 1.300 liggers vrij. Voor de eerste 32 heeft de provincie Noord-Holland dus al een bestemming gevonden: deze krijgen op de N201 een tweede leven.
Circulair denken én doen
Rijkswaterstaat streeft ernaar om ook de overige A9-liggers te oogsten. Zorko is positief over de mogelijkheden. ‘De eerste projecten dienen zich aan. Zeggen dat je circulair wilt werken is één ding, maar het daadwerkelijk uitvoeren is een tweede. Samen met de provincie Noord-Holland gaan wij dat nu ook écht doen.’
Plaatsing liggers Hoog Burel
Sinds de SBIR-oproep in 2020 zijn de innovatieve ideeën voor circulaire viaducten in een stroomversnelling geraakt. De eerste mijlpaal werd onlangs gevierd, met het inhijsen van bestaande liggers in een nieuw viaduct bij Hoog Burel (A1). De liggers zijn afkomstig van de A7 bij Groningen. Voor het nieuwe viaduct bij Hoog Burel werden deze 4 meter ingekort. Het beton bleek nog van goede kwaliteit, waardoor de liggers op hun nieuwe bestemming minstens een eeuw meekunnen.